Popular Posts

Tuesday, April 9, 2013



CARETAKER GOVERNMENT


Kerajaan sementara perlu wujud apabilaterbubarnya Dewan Rakyat bagi menasihati Yang di-Pertuan Agong dan berfungsi sebagai kerajaan, kata Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Beliau berkata Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntuk secara khusus
mengenai kerajaan sementara tetapi Perkara 43 (1) Perlembagaan Persekutuan
memperuntuk bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik suatu Jemaah
Menteri untuk menasihatinya dalam menjalankan fungsinya.

Katanya ini selaras dengan Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan yang
memperuntuk bahawa Yang di-Pertuan Agong  hendaklah bertindak mengikut
nasihat Jemaah Menteri atau nasihat seorang menteri yang bertindak di bawah
kuasa am Jemaah Menteri.

"Kita juga harus melihat kes Abdul Ghani Ali v. Pendakwa Raya (2001),
apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa perkataan 'hendaklah' dalam
Perkara 43 (1) Perlembagaan Persekutuan menunjukkan bahawa Jemaah Menteri perlu
wujud pada setiap masa untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong walaupun Parlimen
telah dibubarkan.

"Perlu ada sebuah kerajaan secara berterusan, tidak harus ada jurang. (Patut
sentiasa ada) sebuah kerajaan untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong. Ini
keputusan mahkamah. Jadi berdasarkan ini perlu ada sebuah kerajaan sepanjang
masa, maka penubuhan kerajaan sementara dibuat," katanya kepada Bernama dalam
temu bual di pejabatnya di sini baru-baru ini.

Abdul Gani berkata Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntuk secara
khusus mengenai kerajaan sementara dan fungsinya tetapi ia wujud melalui
konvensyen perlembagaan yang tersirat dalam peruntukan Perlembagaan 
Persekutuan.

Katanya kerajaan sementara yang terdiri daripada barisan Jemaah Menteri
bermula apabila Dewan Rakyat dibubarkan dan akan tamat pada tarikh pelantikan
perdana menteri yang baharu selepas keputusan pilihan raya umum atau sehingga
bermula penggal baharu Parlimen, yang mana lebih awal.

Beliau menjelaskan bahawa kerajaan sementara boleh menjalankan urusan
pentadbiran kerajaan yang tertakluk kepada batasan-batasan tertentu.

Katanya kerajaan sementara boleh mengadakan mesyuarat rasmi berhubung urusan
pentadbiran rutin agensi kerajaan tetapi tidak boleh membuat apa-apa keputusan
dan polisi yang besar, memberi implikasi kewangan dan membebankan kerajaan
baharu yang bakal dibentuk.

Beliau juga berkata kerajaan sementara boleh membuat apa-apa keputusan
berhubung keselamatan, kestabilan dan ekonomi negara serta ketenteraman awam
yang sedang diancam.

Selain menjalankan tugasan rasmi yang rutin, Abdul Gani berkata kerajaan
sementara juga boleh meneruskan pelaksanaan dasar dan program yang sedia ada
dengan peruntukan kewangan telah disediakan seperti projek perumahan rakyat
termiskin, pinjaman mikro kredit dan pemberian hak milik tanah.

Katanya kerajaan sementara boleh membuat apa-apa perjanjian, kontrak dan aku
janji dengan syarat peruntukan mengenainya telah diluluskan kerajaan dan
Parlimen khususnya di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) dan Belanjawan
2013.

Katanya ini termasuk membuat apa-apa pembayaran yang diluluskan kerajaan
sebelum Dewan Rakyat dibubarkan kerana tindakan itu merupakan antara perkara
rutin yang menjadi tanggungjawab kerajaan sementara.

"Contoh, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sudah diputuskan, itu hak rakyat
untuk memperolehnya. Jadi apa pula timbul isu penyogokan? Penyogokan hanya
boleh digunapakai apabila seseorang itu tidak mempunyai hak dan saya beri
'sebagai membalas budi'," katanya.

Beliau berkata anggota kerajaan sementara boleh mengadakan atau menghadiri
majlis-majlis rasmi dan mengadakan jamuan yang telah dijadualkan bagi sesuatu
projek, program atau atur cara yang ditetapkan dengan menggunakan perbelanjaan 
kerajaan dan mematuhi arahan perbendaharaan yang berkuatkuasa.

Abdul Gani juga berkata anggota kerajaan sementara boleh merasmikan sesuatu
majlis sekiranya majlis berkenaan hanya sekadar melibatkan perasmian jalan
raya, sekolah atau jambatan yang telah dijadualkan. 

Katanya anggota pentadbiran juga boleh merasmikan apa-apa majlis di kawasan
beliau bertanding termasuk majlis bukan di bawah tanggungjawabnya mengikut
Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan semasa Dewan Rakyat terbubar.

Selain itu, katanya, kerajaan sementara juga boleh menetapkan tarikh
permulaan kuatkuasa mana-mana undang-undang yang telah diluluskan Parlimen.

"Pada asasnya, terdapat tiga perkara yang kerajaan sementara tidak patut
lakukan - membuat keputusan dasar-dasar utama yang mungkin boleh menjadi
komitmen atau membebankan kerajaan yang bakal dibentuk , membuat pelantikan
penting seperti melantik ketua hakim negara baharu oleh Yang di-Pertuan Agong.

"Untuk menasihatkan sebarang pelantikan, tak boleh. Ketiga, menandatangani
mana-mana kontrak besar bagi pihak kerajaan," katanya.

Ditanya sama ada terdapat negara lain menggubal undang-undang khusus
mengenai kerajaan sementara, Abdul Gani berkata : "Setakat yang saya tahu, tidak
ada".


No comments: